托马斯·奥贝伦德博士于1966年出生于耶拿,2012年起任柏林艺术节总监。2006至2011年期间,他担任萨尔斯堡艺术节的戏剧总监。2005至2006年,他在苏黎世剧院兼任戏剧构作与剧院的联合负责人。2000至2005年,他在马蒂亚斯·哈特曼担任总监的波鸿剧院出任主戏剧构作和艺术指导。
奥贝伦德曾于1988至2000年生活在柏林,并于1999年获得洪堡大学博士学位。1997年,他参与建立了一个名为»新类别戏剧”(Theater Neuen Typs)的剧作家组织,致力于推动德语作家的戏剧剧本创作。此外,他还撰写并翻译了大量剧本,发表了诸多散文、戏剧与文学批评等。他还为2000年的世博会、2004-2005年举办的鲁尔三年展以及 »鲁尔2010” 欧洲文化之都等实施了诸多项目。
他有大量著作出版,其中包括《排演人生——舞台何以转成为世界》(2009年)、《神秘的可爱女士:关于戏剧、艺术与生活》(2011年)和《侧台入口还是主入场口?——关于戏剧写作50年的对话》等(2014年与彼得·汉德克共同出版,苏尔坎普出版社)。
Dr. Thomas Oberender, who was born in Jena in 1966, was appointed managing director of the Berliner Festspiele in 2012. From 2006 to 2011, he was theatre director at the Salzburg Festival. In 2005-06, he was head dramaturg and co-director of the Schauspielhaus Zürich and, from 2000 to 2005, head dramaturge and member of the artistic direction at the Schauspielhaus Bochum under Matthias Hartmann.
From 1988 to 2000, Oberender lived in Berlin, where he earned a doctorate at Humboldt Universität in 1999. In 1997, he was a co-founder of the author’s Association Theater Neuen Typs (Theater of a New Kind), which is dedicated to the dissemination of theatre texts by German-speaking authors.
He has written and translated plays, essays, theatre and literature criticism, and has realized projects for Expo 2000, the Ruhrtriennale (2004 and 2005), and the European Cultural Capital project »Ruhr 2010.”
He has published numerous books, including »Leben auf Probe. Wie die Bühne zur Welt wird” (Life is a Rehearsal: How the Stage Becomes a World; 2009), and »Das schöne Fräulein Unbekannt. Gespräche über Theater, Kunst und Lebenszeit” (The Lovely Miss Unknown: Discussions of Theater, Art, and Life; 2011), »Nebeneingang oder Haupteingang? – Gespräche über 50 Jahre Schreiben fürs Theater” (Side entrance or main entrance? – Conversations about 50 years of writing for the theatre; Suhrkamp, 2014, together with Peter Handke).
Thomas Oberender, born in 1966 in Jena, is the artistic and managing director of Berliner Festspiele / Martin Gropius Bauhau. He has been Director of Drama of the Salzburg Festival since 2006. Before that, he was the Principal Dramaturge and member of the Artistic Directorate at the Schauspielhaus Bochum from 2000 to 2005; in 2005 – 2006 he was Chief Dramaturge and Co-Director of the Schauspielhaus in Zurich. From 1988 to 2000, Oberender lived in Berlin, where he submitted his doctoral thesis on Botho Strauß in 1999. In 1997, he co-founded and named the author’s collective Theater Neuen Typs, which was dedicated to the dissemination of new theatrical texts of German-language authors. He has written essays, theater and literature reviews and developed projects for Expo 2000, the Ruhr Triennial 2004 and the European Cultural Capital 2010.
Essays:
— «Zwischen Cyborg und Darling. «Hideous (Wo)men», ein Kunstwerk des digitalen Zeitalters, von Bianca von der Schoot, Suzan Boogaerdt und Susanne Kennedy», in: Theater der Zeit, Berlin, Dezember 2015
— «The Audience Takes Over. Narrative Spaces und Artist’s Games – Rimini Protokoll geht neue Wege des Erzählens», in: Mimos 2015. Rimini Protokoll. HG. Anne Fournier, Paola Gilardi, Andreas Hörter, Claudia Maeder: Peter Lang Verlag, Bern, Berlin, New York und Wien 2015
— «Rezente Wesen. Zur Geste des Knieens im Werk von Stephan Balkenhol», in: «Stephan Balkenhol. Großer Kniender», Verlag der Buchhandlung Walter König, Köln 2015
— «In so viel Gunst stirbt alle Kunst. Acht Thesen zur Finanzierung von Kunst», in: Cicero, Berlin, Juli 2015
— «Narration heute. Zur Zukunft des Theaterstücks», in: Die Deutsche Bühne, Heft Mai 2015, S. 46f
— «Was ist denn hier passiert? Über «narrative spaces»», in: Monopol, Februar 2015, S. 76ff
— «Explosionsmotoren oder Warum Festivals?», in: Theater der Zeit, Oktober 2014, Berlin
— «Ein Theater neuen Typs», in: «Theater entwickeln und planen», Wolfgang Schneider (Hg.), Transcript Verlag Bielefeld
— «Wehe dem, der lügt. Kunst als Transfer von Zeit in Stoff», in: Die Deutsche Bühne, Heft 5 / 2011
— «Die Bühne der Bilder. Über den Symbolismus später DDR-Gemälde», in: «Bilderbühnen. Leinwandszenen aus dem Kunstarchiv Beeskow 1978-1988», Simone Tippach-Schreider (Hg.), Kunstarchiv Beeskow 2010
— «Die Händler der Unsterblichkeit. Über ein ‘Theater des Tages’ und ein ‘Theater der Nacht’», K-West, April 2006
— «Ich war bereit, ein Oblomow zu werden. Samuel Beckett und das Warten am Ende der Hoffnung.» In: Neue Zürcher Zeitung, Nr. 83, 8./9. April 2006
— «Die Welt mit anderen Augen sehen. Inszenierung der Blicke: Über Schillers «Don Carlos» und sein Rätsel «Kennst du dies Bild»», in: Der Tagesspiegel, Berlin 9. Mai 2005
— «Ich bin ein Moskauer Hamlet, Ein Interview mit A.P.Tschechow», in: Die Deutsche Bühne, Nr. 6 / 2004
— «Mehr Jetzt auf der Bühne. Sehen heißt entscheiden: Übe Video-Wirkungen auf der Bühne und die Teilung des Blicks», in: Theater Heute, 4 / 2004.
— «Das Sehen sehen. Über Botho Strauß und Gerhard Richter», in: Sinn und Form», Jan / Feb. 2002
— «Analyse der Störungen. Theater als das Drama der Wahrnehmung», in: Theater Theorie Praxis», Theater der Zeit, Recherchen 17, Berlin 2002
— «Wegbeschreibung. Laudatio auf Botho Strauß», Dölling und Galitz Verlag, Hamburg-München 2001
— «Angst in der Popmoderne. Pop ist heute die mentale Form der Bürgerlichkeit.» In: Die Zeit, Nr. 29, 11. Juli 1997
Books:
— «Der Gebärdensammler» (Verlag der Autoren 1999)
— «Unüberwindliche Nähe» (Verlag Theater der Zeit, 2003)
— «Leben auf Probe. Wie die Bühne zur Welt wird» (Hanser Verlag, 2009)
— «Das Schöne Fräulein Unbekannt» (Salzmann Verlag, 2012)
— «Haupteingang oder Nebeneingang» (Suhrkamp Verlag, 2014)
Plays / Translations:
— «100 Fragen an Heiner Müller. Eine Seance», Gemeinsam mit Moritz von Uslar, Verlag der Autoren
— «Das Treffen/The Other Side», Gemeinsam mit Sebastian Orlac, Verlag der Autoren
— «Quizoola!» von Tim Etchels, Forced Entertainment, Rowohlt Theaterverlag
— «Timeless» von David Greig, Rowohlt Theaterverlag